torstai 11. huhtikuuta 2013

Kaksi tehtävää 11.4 tunnille

Kaksi tehtävää:
Vierailu Evatar liikuntapalveluissa
Yhdeksäsluokkalaisten kevät on täynnä eri aineiden kokeita sekä erilaisia  valtakunnallisia  testejä sekä arviointeja. Koulun tehtävä on kuitenkin opettaa yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta sekä yhdessä toimimista.
Torstaina 4.4 tutustuitte äidinkielen tunnilla liikuntasali Evattaressa  itsepuolustukseen ja erilaisiin rentoutustekniikoihin. Pohtikaa  yksinään, miksi? Kirjoittakaa  vastaus  opettajan antamalle lapulle. Opettaja liittää  vastaukset  blogiin.  
Kysymykset: a) Miksi teimme tällaisen vierailun?
                        b) Mikä uskot sen tarkoituksen olleen?

Meidän kulttuuri
Miettikää ryhmissä  kulttuuria  ja keskustelkaa seuraavista kysymyksistä. Kootkaa vastaukset valkoiselle paperille ja esitelkää näkemyksenne muille dokumenttikameralla.
1.       Mitä kulttuuri on?
2.       Mistä kulttuuri-identiteetti syntyy?
3.       Mitä on suomalaisuus? Mitä siihen kuuluu? Mikä käsitetään suomalaiseksi?
4.       Mitä oma paikkakunta merkitsee?  
5.       Mitä on olla hämeenlinnalainen? Miten olla hämeenlinnalainen eroaa muista?
6.       Millaista on olla nuori Suomessa? 
Keskustelun pohjalta  kirjoittakaa pareittain joku seuraavista kirjoituksista.  Opettaja liittää tekstit blogiin.
a)      Esittely , jossa kerrotte suomalaisista  tavoista  ja  esittelette suomalaista koulua sekä Suomea ugandalaisessa koululaisille. Käyttäkää apuna esittelyä Ugandasta.
b)      Nuorille suunnattu mainosteksti Hämeenlinnasta.
c)       Pohtiva teksti, jossa  käsittelette suomalaisuutta ja suomalaisia arvoja. Otsikoikaa itse.  
d)      Pohtiva teksti, jossa  mietitte, onko kansallisella identiteetillä enää merkitystä nykysuomalaiselle nuorelle. Otsikoikaa itse.
e)      Utopia (= tulevaisuuden ihanneyhteiskunta) Suomesta tai Hämeenlinnasta. Antakaa mielikuvituksenne liitää ja rakentakaa tulevaisuuden ihanneyhteiskunta / -kotikunta. Otsikoikaa Tulevaisuuden Suomi / Hämeenlinna
Terveisin, Johanna-ope

1 kommentti: