Ryhmät purkivat metsä-ajatuksiaan näyttelykokemuksen jälkeen
apukysymyksien avulla. Jokainen ryhmä valitsi oman kysymysryppään ja esittelee
ajatuksensa haluamallaan tavalla ;draamaa /kuvaa, musiikkia/ laulua, kuvataidetta, runoutta tai
lausuntaa
- Mitä ajatuksia käsitteet ”metsäläinen” tai ”metsien mies” herättävät ? Millaisia ovat ensimmäiset lapsuutenne muistikuvat/muistot metsästä (kenen kanssa olitte/ mitä teitte/ missäpäin)? Minkälaista metsää ihailette? Muuttuiko / miten muuttui asenteenne metsiä kohtaan näyttelyn nähtyänne?
- Mitä ajatuksia näyttelyn nimi ,”Kultainen metsä”, teissä herättää ? Voiko metsä paikkana olla mielestänne pyhä? Kuvailkaa, miten ”pyhyys” ilmenee ? Mitä kunnioitatte suomalaisessa metsässä? Onko ajatus ” vain vanha metsä on kaunista” mielestänne oikeutettu? Perustelkaa näkemyksenne.
- Mitä erilaisia tunteita metsä herättää ? Onko synkkä korpikuusikko turvallisempi paikka kuin suuri avohakkuuaukea ? Mitä ja milloin pelkäätte metsässä ? Mikä saa teidät rauhoittumaan ja rentoutumaan metsässä? Kuvailkaa metsän ääniä, tuoksuja/ hajuja sekä värejä, jotka tekevät teidät levollisiksi ?
- Milloin metsä-sana on juurtunut kieleemme ? Mitä ”metsä” alkujaan on tarkoittanut ? Laatikaa Metsä –liitännäisien sanojen lista ! Kirjatkaa mahdollisimman erilaisia sanoja.
- Valitkaa Risto Rasan näyttelyn oheismateriaaliksi kokoamasta runoteoksesta ” Hidas tanssi” yksi mäntyruno. Esittäkää runo ja perustelkaa valintanne. Kuvatkaa runon ja kuvan herättämiä tunteita ja ajatuksia; esim. mitä perisuomalaista runo tuo esiin?
- Mietteitä metsästä ! Voitte kirjoittaa runon tai laulun ”Metsä” tai analysoida metsiin liittyviä sananlaskuja, vertauskuvia tai lauluja.
- Kirjoittakaa tarina, jossa jokainen oppilas kertoo, mikä puu mieluiten olisi ja miksi ? Tarina etenee ”puun rooleissa”. Kertokaa, missä puu kasvaa, mitä kyseinen puu ajattelee, mitä puulle tapahtuu, miten puu ”jatkaa elämäänsä” ….
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti